Kniha: Hamlet
Spisovatel(ka): William Shakespeare
Přidal(a): terih10
HAMLET
–William Shakespeare, 1600-1601
-motiv
–touha po moci (násilí, intriky, vraždy)
-úvahy o lidském životě a existenci
-chtíč pomsty
-krize renesanční doby
-rodinný a milostný konflikt přerůstá v obecně společenský konflikt
-námět čerpán ze středověkých kronik
-časoprostor
-Dánsko, hrad Elsinor, počátek 17. století
–kompoziční výstavba
-anglické alžbětinská tragédie o 5 dějstvích (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa)
-chronologická
-vztah dějových linií je chronologický
-rychlý spád
-literární druh
-drama
-literární žánr
-tragédie
-postavy
–Hamlet- dvě osobnosti, jedna bláznivá, druhá pomstychtivá, dánský princ
-Claudius- zákeřný, podlý, ctižádostivý, král, strýc Hamleta –Gertruda- nestálá, sobecká, královna, matka Hamleta
-Ofélie- krásná, hodná, milující, dcera Polonia
-Polonius- starý, moudrý, výřečný, nejvyšší komoří
-Horacio– oddaný, obětavý, přítel Hamleta
-typy promluv
–dialogy, monology, dlouhá složitá souvětí
-jazyk
-próza
-poezie
-spisovný jazyk (někdy nespisovná slova)
-dlouhé filozofické monology (Hamlet)
-dvě jazykové linie (vážná a vyjadřující šílenství) (Hamlet)
-vážné výstupy (tragické postavy)
–veršová výstavba
–blankvers (nerýmovaný pětistopý jambický verš)
-jazykové prostředky a jejich funkce
–vtipné, sarkastické poznámky, slovní hříčky, dobové narážky, cynické poznámky, archaismy, historismy, ironie, alegorie, obrazná pojmenování, hyperbola, metafora, kontrast, básnické výrazy, inverze, eufemismy
–tropy a figury a jejich funkce
–anafora, epizeuxis, personifikace
-renesance
–14. – 16. století, vznikla v Itálii
=znovuzrození, obrození
-největší rozkvět v 16. století (Alžběta II., Tudorovci, Jindřich VIII.)
-navazuje na antiku (kontrast ke středověku)
-důraz na poznání a vzdělání
-ekonomický a společenský vývoj
-zámořské plavby, řemeslná výroba, obchod, vyšší úroveň vzdělání, vynálezy (kompas, knihtisk)
-literatura v národních jazycích
-román, novela, alegorie, kuchařky, drama, herbáře, nauková literatura
-v tomto období ještě humanismus a reformace
-Itálie
–Dante Alighieri– Božská komedie
–Francesco Petrarca– Sonety Lauře
–Giovanni Baccaccio– Dekameron
-Francie
–Francois Villon– Malý testament (Odkaz), Velký testament (Závěť)
–Francois Rabelais– Gargantua a Pantagruel
-Španělsko
–Miguel de Cervantes Saavedra– Důmyslný rytíř Don Quichote de la Mancha
–Lope de Vega– Fuente Ovejuna
–Anglie
–Goeffrey Chaucer– Canterburské povídky
–William Shakespeare
-1564 – 1616
-narodil se ve Stratfordu nad Avonou (,,labuť avonská“)
-pocházel z řemeslnické rodiny
-studoval základní vědomsti, základy latiny a řečtiny
-vzdělával se sám (italština, francouzština, literatura)
-v 18 se oženil a měl 3 děti
-odjel do Londýna, kde působil jako herec, dramaturg a dramatik a kde napsal asi 37 her
-ke konci života žil ve Stratfordu, kde zemřel
-napsal 154 sonetů, básník
–1. období tvorby
-1591-1600
-historické hry (Jindřich IV., V., VI., Julius Ceasar, Richard II., III.), komedie (Veselé paničky windsorské, Kupec Benátský, Večer tříkrálový, Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Jak se Vám líbí), tragédie (Romeo a Julie)
–2. období tvorby
-1601-1608
-tragédie (Hamlet, Král Lear, Macbeth, Othello)
–3. období tvorby
-pohádkové hry (Bouře, Zimní pohádka), historické hry (Jindřich VIII.)
–komedie
-složitý děj, situační komika, záměna osob, vítězství lásky, dobra, cílevědomost postav
–tragédie
-nedodržena jednota děje, místa a času, nedodržení psaní tragédie veršem, obraz pozemského života, originální charakteristika postav a prostředí, příčina tragédie – lidová vášeň a náhoda, verš i próza, hovorovost, blankvers
Další podobné články na webu: