Kniha: Máj
Spisovatel(ka): Karel Hynek Mácha
Přidal(a): Ronniee
- vnik díla: polovina 19. století
- literární druh (poezie, próza, drama): lyricko-epická poezie (lyrika převažuje)
- literární žánr: básnická povídka, poéma
- směr: romantismus – znaky v díle: stesk po dětství (chápáno jako ideál = nejšťastnější doba života, stesk po něčem nepojmenovatelném, jedná perspektiva – smrt, život je předem dán osudem, téma ztracené lásky
- další autoři: Hugo, Puškin
- biografické prvky: autor se na konci povídky lituje, splývá s Vilémem, loučí se s místem se svým dětstvím, vstup do manželství
- složení díla (kapitoly, hlavy, díly): 4 zpěvy + 2 intermezza
- kompozice (chronologická, retrospektivní): retrospektivní (vzpomínky) i chronologická
- forma (ich, er): er- forma, na konci ich- forma – promlouvá Mácha
- kdy a kde se dílo odehrává: na jaře ve Středních Čechách
- námět: využití lidové slovesnosti (stará převyprávěná pověst), vysoká úroveň textu, nadčasové problémy, obrat k subjektivitě = tragické životní pocity, milostné deziluze, ztráty ideálů, nicota, smrt, nešťastná láska, kontrast, souznění s přírodou
- anotace díla:
- Prvomájová noční krajina, Jarmila čeká na Viléma, utopí se
- Vilém je ve vězení – jeho příběh + filosofická linie – zamýšlí se nad smrtí, koncem lidského života
- o půlnoci kněží připravují Vilém na popravu, popis noční krajiny
- ztotožnění s přírodou, V. vedou na popraviště, loučí se s přírodou, poprava
- noc – příroda se loučí se svým pánem
- o 7 let později tam sedí Mácha, přemýšlí nad budoucností, závěr oslovení
„Hynku, Viléme, Jarmilo!“
- vztah autora k ději (zasahování, hodnocení postav): autor často zasahuje do děje, ztotožnění s Vilémem
- popis prostředí: popis noční přírody, loučí se s Vilémem
- jazykové prostředky: metaforika, kakofonie – „řetězů řinčí hřmot“, kontrasty, neologismy – truchlenec, oxymóron, obrácený slovosled, psáno ve verších, minimalizace děje, rým AB AB, v intermezzu přímá řeč, promlouvá příroda
- vzor Byron – Vězeň Chillonský
Další podobné články na webu: