Kniha: Lakomec
Spisovatel(ka): Molière
Přidal(a): Adéla
Druh: drama
Žánr: komedie
Kompozice: chlonologicky, časová posloupnost
Téma: chamtivost, žárlivost, peníze, bohatství, lakota
Jazykové prostředky: er-forma, spisovný jazyk, český jazyk, archaismy, hovorová čeština, metafory, neologismy
Kontext: klasicismus
Prostředí: Paříž 1670
Hlavní postavy:
Harpagon – bohatý lichvář, pro peníze udělá cokoliv, ztráta peněz je ztráta života, miluje Marianu
Čipera – Kleantův sluha, chce mu pomoci získat Marianu
Kleantes – syn Harpagona, nechápe otcovu touhu po penězích, miluje Marianu ale jeho otec tomu nepřeje a chce ji mít pro sebe
Mariana – miluje Kleanta, stará se o svou nemocnou matku, je krásná a chudá
Valér – miluje Elišku, chce přesvědčit Harpagona aby si ji mohl vzít
Eliška – Harpagonova dcera, miluje Valéra
Anselm – šlechtic a budoucí manžel Elišky(proti její vůli), otec Valéra a Mariany(nakonec)
Frosina – dohazovačka, manipulátorka
Další díla autora: Tartuffe, Zdravý nemocný, Škola mužů, Škola žen
Další autoři doby: Jean Jacques Rosseau, Denis Diderot, Voltaire
Děj:
Valerius miluje Elišku, dceru Harpagona, ten ji ale chce provdat za šlechtice, pana Anselma. Kleant, syn Harpagona, miluje chudou Marianu, tu ale miluje i lichvář Harpagon. Zakáže tedy oba sňatky. Harpagonův sluha, Čipera, ukradne truhličku s Harpagonovými penězi, kvůli pozdější výměně za povolení sňatků. Harpagon tímto ztratil smysl života. Nakonec se zjistí, že Valerius a Mariana jsou sourozenci, děti boháče Anselma, sňatky tedy mohou proběhnout.
MOLIÉRE
Narození: 1622 Paříž
Úmrtí: 1673 Paříž
Vlastní jméno: Jean Babtiste Poquelin
Alias: mistr francouzské divadelní komedie
- Matka brzy zemřela, vychovával ho jeho dědeček
- Studoval práva, ale utekl
- 1644 – založil ,,Slavné divadlo“ – nevzkvétalo, takže strávil nějaký čas ve vězení pro dlužníky
- Po propuštění se přidal ke kočovné divadelní společnosti, pro kterou začal psát jednoaktovky
- 1658 – návrat do Paříže, předvedl své hry králi, ten byl nadšen
- Napsal celkem 33 her
- Ve svých hrách narušil zásady vyžadované klasicistním dramatem(jednota místa, děje a času)
- Většina jeho dramat byly komedie
- K hlavním motivům patřila mravnost, touha po bohatství, pokrytectví a přetvářky
- Jeho komedie jsou typické malým počtem postav, aktuálností problémů a rychlým dějem
Další podobné články na webu: