Malý princ – rozbor knihy (4)

 

   Kniha: Malý princ

   Spisovatel(ka): Antoine de Saint Exupéry

   Přidal(a): mr book

 

Antoine de Saint – Exupéry:

  • Narození: 29. 6. 1990
  • Úmrtí: 31. 7. 1944
  • Francouzský prozaik, publicista a letec
  • jeden z hlavních představitelů ztracené generace (=mladí lidé, kteří byli tak moc poznamenaní válkou, že se z toho nemohli dostat a nedokázali žít normální život)
  • zamýšlel se nad lidským životem – říkal, že smyslem života je obětovat se pro druhé
  • nejznámější díla:
  • Země lidí
  • Citadela
  • Malý princ

 

Analýza uměleckého textu

1. Část

Téma:

  • Hlavním tématem je střed dětského světa se světem dospělého člověka

 

Kompozice:

  • Začátek a konec díla je psán chronologicky
  • Části, ve kterých princ navštěvuje různé planety, jsou psány retrospektivně (= vzpomíná, vrací se do minulosti)
  • Na začátek a konec díla je psán Ich – formou => ostatní části jsou psané v Er – formě
  • Dílo autor sám ilustroval

 

Literární druh:

  • Epika (próza)

 

Literární žánr:¨

  • Filozofická pohádka, úvahové dílo

 

2. Část

Vypravěč: Pilot (Ich-forma je na začátku a na konci, Er-forma je, když autor popisuje malého prince a jeho činy)

 

Postavy:

Malý princ – roztomilý, nevinný, zvídavý, má čisté srdce, upřímný, rozumný, má strašně moc rád západ Slunce a svoji květinu, o kterou se stará

Pilot – dospělý, samotář, snílek -> přiblíží se tak Malému princi

Květina – domýšlivá, marnivá, nedává znát své city

Král – panovačný, myslí si, že je rozumný

Liška – moudrá -> ukáže Malému princi význam přátelství, trochu znuděná

Domýšlivec – slyší pouze chválu, samolibý

Pijan – nešťastný, osamělý

Byznysmen – stále velmi zaměstnaný, vážný, nebaví se o hloupostech, přesný

Lampář – pracovitý, věrný příkazu

Zeměpisec – myslí si, že je nejdůležitější na světě

Výhybkář, obchodník – stále spěchají, postiženy hektickým způsobem života

Had – díky jeho uštknutí se Malý princ navrací zpět na svoji planetku

 

Promluvy:

  • Vnitřní monology, dialogy

 

Ukázka:

Když mi bylo šest let, viděl jsem jednou nádherný obrázek v knize o pralese, která se jmenovala Příběhy ze života. Obrázek představoval hroznýše, jak polyká šelmu. Tohle je kopie kresby:                                     

V knížce stálo: „Hroznýši svou kořist nežvýkají, polykají ji celou. Potom se nemohou ani hnout a celého půl roku spí a tráví.“

Hodně jsem tehdy přemýšlel o dobrodružstvích v džungli a také mně se podařilo nakreslit pastelkou první kresbu.
Kresbu číslo 1. Vypadala takhle:

Ukázal jsem své veledílo dospělým a ptal jsem se jich, nahání-li jim má kresba strach.
Odpověděli mi:

„Proč by klobouk naháněl strach?“

Ale on to nebyl klobouk. Byl to hroznýš, jak zažívá slona.

 

3. Část

Jazykové prostředky:

  • spisovná čeština, dětská řeč, moderní řeč, metafory, personifikace, přirovnání

 

Literárněhistorická kontext literárního díla:

  • světová próza 1. poloviny 20. století
  • spadá do tradičního proudu francouzského realismu
  • nenávist k jakýmkoliv projevům války
  • filozofické myšlenky
  • filmové, operní i seriálové zpracování
  • další autoři této doby: Marcel Proust (Hledání ztraceného času), Romain Rolland (Petr a Lucie), Henri Barbusse (Oheň), Anatole France (Ostrov tučňáků)


Další podobné články na webu:

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.