Funkční styly

Funkční styly

  • způsoby vyjadřování a jsou rozděleny podle jejich funkce, kterou plní
  • každý ze stylů má své charakteristické znaky

 

Odborný styl

  • odborné publikace, časopisy, noviny, učebnice, referáty
  • Znaky -> objektivní, přesnost, přehlednost, odborná znalost
  • Cíl -> poučit nebo předat přesné informace čtenáři
  • Slohový postup -> popisný, výkladový, úvahový
  • Funkce -> esteticky sdělná, vzdělávací
  • Forma -> většinou psaná, ale i mluvená
  • Jazykové prostředky -> spisovný jazyk, odborná terminologie, zkratky a značky, pasivní větné konstrukce
  • Slohové útvary -> výklad, úvaha, studie, kritika, učebnice, odborná publikace

 

Prostěsdělovací styl

  • běžná komunikace
  • Znaky -> vázáno na konkrétní situaci, nepřipravené, emociální, expresivní,
  • Slohový postup -> informační, popisný, vyprávěcí
  • Funkce -> informační, dorozumívací
  • Forma -> většinou mluvená (dialog) ale i psaná
  • Jazykové prostředky -> odkazy na situaci, obecná čeština, větné ekvivalenty, hovorová slova, slang, vycpávková slova, citově zabarvená slova
  • Slohové útvary 
    • mluvené (rozhovor, popis, vypravování, představení, blahopřání, diskuze)
    • písemné (osobní dopis, zpráva, oznámení, inzerát, test, anketa)

 

Administrativní styl

  • styl úředního jednání, informace v oblasti politické, právní, kulturní, hospodářské
  • Znaky -> srozumitelnost, objektivita, jazyková správnost, grafická přehlednost, jednoznačné údaje
  • Cíl -> správná komunikace při úředním styku
  • Funkce -> řídící, správní, odborně sdělná
  • Forma -> nejčastěji psaná, psána heslovitě
  • Jazykové prostředky -> spisovný jazyk, bez citového zabarvení, zkratky a zkratková slova, termíny, ustálené formulace
  • Slohové útvary -> úřední dopisy, objednávka, plná moc, reklamace, vyhláška, e-mail, životopis, reklama, inzerát

 

Publicistický styl

  • styl masových médií
  • Znaky -> objektivita, pravdivost, upřímnost, srozumitelnost
  • Cíl -> rychle a výstižně informovat o aktuálních událostech
  • Funkce -> sdělná, rekreační, informační
  • Forma -> mluvená (televize, rozhlas) i psaná (noviny, časopisy)
  • Jazykové prostředky -> spisovný jazyk, publicismy, odborná pojmenování
  • Slohové útvary -> komentář , reportáž, zpravodajství, interview, reklama, recenze, fejeton

 

Umělecký styl

  • umělecká próza, poezie drama (=krásná literatura)
  • Znaky -> snaží se působit na city a estetický dojem, projevuje se zde osobnost autora
  • Cíl -> snaha o kultivaci osobnosti pomocí prožitků
  • Slohový postup -> vyprávěcí, popisný, úvahový, nejčastěji se postupy prolínají
  • Funkce -> zábavná, esteticky sdělná, informativní
  • Forma -> nejčastěji psaná
  • Jazykové prostředky -> poetismy, figury a tropy
  • Slohové útvary -> popis, líčení, vypravování, charakteristika

 

Tento materiál nám zaslal(a) Novotna, další a ještě lepší materiál najdete zde:


Další podobné články na webu:

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.