Otázka: Literatura na přelomu epoch
Předmět: Český jazyk – literatura
Zaslal(a): monika
NA PŘELOMU EPOCH
STŘEDOVĚK A RANNÝ NOVOVĚK, RENESANCE A HUMANISMUS
renesance = znovuzrození
- kulturní směr
humanismus = lidský, ušlechtilý či vzdělaný
- používá se pro označení tehdejší vzdělanosti, myšlenek a názorů
- cílem je obnova a nápodoba starověkých vzorů
začátek ve 14. století v Itálii (Florencie)
inspirace antikou
náměty z antické mytologie, vyobrazení řeckých a římských bohů, výjevy z příběhů o nich
probuzení zájmu o člověka, individualitu a o pozemský život
umělci vyobrazovali lidská těla
rozvoj zájmu o přírodu
důraz na osobní rozvoj, vzdělání
městské státy
rozvoj obchodu – války mezi jednotlivými městy – konkurence
vynalezen knihtisk – polovina 15. století
prosazení měšťanské vrstvy (urozený původ, věnovali se často obchodu)
konec na přelomu 16. a 17. století
následuje baroko
VÝTVARNÉ UMĚNÍ V RENESANCI
antické vzory – napodobování antické formy
vytváření iluze reality
užití retrospektivy (iluze prostoru)
ARCHITEKTURA
stavba zámků, paláců, vil
polokruhový oblouk, kupole, sloupy a římsy, arkády (řada oblouků na sloupech)
technika sgrafita (zdobné vyškrabáváni omítky)
Santa Maria del Fiore – kupole, letohrádek královny Anny – arkády, zámek v Litomyšli – sgrafita
SOCHAŘSTVÍ
biblická tématika – socha Davida (Michelangelo)
napodobování antického ideálu krásy a harmonie
MALÍŘSTVÍ
inspirace antickými motivy
obraz Zrození Venuše (S. Botticelliho)
obraz Klanění tří králů – vykreslení prostoru – lineární perspektiva (L. da Vinci)
Vitruviánský muž (L. da Vinci)
LITERATURA
ovlivnění vynálezem knihtisku a zámořskými objevy
14. a 16. století – rozvoj univerzit
dobrodružné romány – zesměšňovaly středověké hrdinské eposy
cestopisy
= návrat k antice a jejím ideálům
hlavními hrdiny jsou obyčejní lidé z různých společenských vrstev, kladné i záporné vlastnosti
+ postavy z římské a řecké mytologie
+ oceňování autorovy originality a individuality
používání mateřského jazyka – rozšíření vrstvy čtenářů
za zakladatele renesanční literatury jsou považováni Italové:
- Dante Alighieri
- Francesco Petrarca
- Giovanni Boccaccio
výrazné kontrasty
společným rysem francouzských spisovatelů je kritika tehdejší společnosti a její morálky
anglická literatura spojena se vznikem profesionálních divadel
DANTE ALIGHIERI
1265 – 1321
italský básník a učenec
= otec italštiny
významnou roli hraje v jeho dílech platonická láska k Beatrici
od mládí politicky činný
vyhnán z Florencie do exilu v Revenně
filozofické traktáty a odborná pojednávání – jeho politické názory
spis O jediné vládě – 1316 – vysvětluje, proč by vládce neměl být závislí na církvi
spis O řeči lidové – 1304-1307
- zamyšlení nad příbuzností jazyků
- ustavení spisovné italštiny
jeho tvorba spojuje biblické učení či učení církevních Otců s antickými autory nebo antickou mytologií
milostná poezie – řada sonetů – Nový život – 1292-1300
téma: láska k Beatrici, italsky, stilnovismus
– sbírka Verše
BOŽSKÁ KOMEDIE
alegorický duchovní epos
popisuje pouť lidské duše směřující ke spáse a Bohu
(komedie – naznačuje, že skladba dobře skončí)
hlavní hrdina Dante
příběh začíná v temném lese symbolizující nástrahy lidského života
z něho vchází do posmrtného světa, který má 3 části: peklo, očistec a ráj
má průvodce: peklo a očistec má Virgillius
Beatice průvodcem ráje
peklo rozděleno do 9 kruhů – podle závažnosti hříchů
očistec je zobrazen jako ostrov s horou – zde hříšníci, kteří se provinili sedmi základními hříchy, ale mají naději na spásu
na vrcholu hory – rajský les a následně ráj
symbolika čísla 3
historické postavy (Homér, Ovidius), mytologické (Zeus)
italský dialog (toskánština)
autorem slovních novotvarů
tercína – strofická forma, tvoří ji tři desetislabičné nebo jedenáctislabičné verše
– rýmové schéma: aba bcb cdc ded …
FRANCESCO PETRARCA
1304-1374
italský básník, diplomat
= otec humanismu
milovník a sběratel antických latinských děl
pozorovatel politického děn a ostrý kritik
básník lásky – díky psaní milostných sonetů
reflexivní básník
morová epidemie – umírají jeho přátelé + platonická láska Laura (vystupovala v dílech)
latinsky psaná díla inspirovaná tvorbou a životem osobností a období antiky
soubor životopisů starověkých hrdinů O slavných mužích
epos Afrika – o vojevůdci a vítězi nad Hannibalem Scipionovi Africkém
traktáty O životě řeholníků
Familiares – latinsky psaná korespondence – např. Listy velkým i malým tohoto světa
Seniles = Listy stáří – 18. kapitola = Posteritaty – jeho autobiografie
= považován za zakladatele evropské lyriky
tvůrcem nejznámější milostné poezie tehdejší doby = Zpěvník
precizní propracování textů, inovace ve formální výstavbě básní a elegance formy
znělkový věnec – jedná se o cyklus 15 sonetů – poslední verš je prvním veršem následujícího sonetu
ZPĚVNÍK
součástí sbírky Zlomky v jazyce lidovém
- inspirováno trubadúrskou lyrikou
- vyznává se z rozporu mezi touhou po askezi a láskou k Lauře
- psychologická propracovanost
- 1330-1374
vznikala téměř 30 let
z různorodých básní udělal deník – zde zachycena jeho láska k Lauře a žal po její smrti v druhé části je Laura spíše symbolem křesťanské čistoty
především milostné texty
členěna na dvě části: za Lauřina života a po její smrti
366 básní – z toho 317 sonetů
téma lásky, rozpolcenost milovníka
hovorová toskánština
aluze (=narážka) na antické autory, literaturu církevních Otců či na Bibli
jednoduchý jazyk
GIOVANNI BOCCACCIO
1313-1375
italský básník a novelista
sudoval obchodní, později církevní právo
s nechutí – zesměšňuje církev i právníky
studoval v Neapoli
znalost řečtiny, latiny
morová epidemie = černá smrt – inspirace jeho děl – např. Dekameron
přítel s Francescem Petrarcou
snaha propojit literární náměty, témata i žánry
zároveň prvky středověké alegorie, rytířské epiky i klasické antické literatury
do roku 1350 psal italsky, poté latinsky
změna jazyka nejspíše souvisela se změnou žánru
– začal sepisovat životopisy – např. Život Dantův – 1357-1362
– rodokmeny – např. Genealogie antických bohů
Dianin lov
Filocolo – milostný tragický román – 1336-1339
milostné a duchovní téma:
Milostný sen – 1344-1346 – rozsáhlá alegorická skladba – putování za čestným životem
Elegie o paní Fiamettě – 1343-1344
Fiesolské nymfy -1344-1346
DEKAMERON
námětem byla morová epidemie v roce 1348
cyklus 100 novel
1349-1351
zakladatelské dílo nové, renesanční literatury
chápáno jako nemorální – kvůli erotickým pasážím – prý kazí mravy čtenářů
deset mladých lidí uteče na venkov
vypráví si po dobu deseti večerů vtipné, zajímavé příběhy (každý den deset příběhů)
spojeny stejným tématem
téma volí král/královna večera – má vavřínový věnec – symbol antických vládců a vítězů
rámcová kompozice – vzniká tak, že jsou do hl. příběhu vkládány příběhy další
- téma: láska ve všech podobách + erotické motivy
+ kritika církve
dílo obsahuje úvod
dekameron = deset dní
jména mají symbolické významy – odkazují na charakter hrdiny
NICCOLÓ MACHIAVELLI
1469-1527
italský politik, diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik
= považován za zakladatele vědy politologie
1512 zatčen – obviněn ze spiknutí proti rodu Medicejských – propuštěn – musí opustit Florencii
1520 se vrací do služeb rodu jako oficiální dějepisec Florencie
napsal mnoho sonetů, epigramů či povídek
komedie Mandragora – 1514 – významné dramatické dílo
VLADAŘ
1513
odraz jeho životních a politických zkušeností
obsahuje politické úvahy
traktát – vychází z myšlenky, že člověk se nemá spoléhat na osud či Boží prozřetelnost
tato myšlenka je základem tzv. machiavellismu
ERASMUS ROTTERDAMSKÝ
1466-1536
nizozemský filolog, filozof, myslitel a augustiánský kanovník
politicky a společensky aktivní
kritik církevního učení
v ústraní pak působil jako překladatel – překlad Nového zákona z řečtiny do latiny
CHVÁLA BLÁZNIVOSTI
1509
satirický spis
rozvíjí jeho kritické názory na církev a společenskou přetvářku
hl. hrdina je personifikovaná postava Bláznivosti
forma monologu
myšlenka: štěstí v životě pochází od bláznivosti
kniha na indexu zakázaných knih
JAN KOCHANOWSKI
1530-1584
nejvýznamnější básník polské renesance
studoval latinu, filozofii, řečtinu a antickou literaturu
psal polsky
během studií psal latinsky elegie, epigramy a frašky
chvíli královským sekretářem
oslava pestrého života venkovského zemana a krásy přírody: Frašky – 1584 – básnická sbírka
Písně – 1586 – básnická sbírka
Trény – 1580 – sbírka 19 žalozpěvů
– námět: smrt dcery
– zamyšlení nad smyslem bolesti a utrpení v životě člověka
FRANCOIS RABELAIS
1494-1553
francouzský humanista a lékař
kritika středověkého myšlení + zrození humanistických myšlenek
původně knězem – vystoupil z duchovní služby – lékař
GARGANTUA A PANTAGRUEL
1532-1564
pětidílný román
parodie rytířských románů
příběh o obří rodině
části představují různé etapy života otce Gargantuy a jeho syna Pantagruela
kritika tehdejšího stavu společnosti a jejího uspořádání
fascinující a nápadité jazykové zpracování
latinismy, rčení, přísloví, archaismy, vulgární výrazy, vznešená mluva, promyšlené slovní hříčky
MICHAEL DE MONTAIGNE
1533-1592
francouzský renesanční myslitel, humanista, skeptik
z bohaté šlechtické rodiny
proti způsobům tehdejší výuky
vykonával úřad starosty
provokativní a pokrokové myšlenky – člověk odpovídá za svůj osud atd.
uvržen papežem do klatby – jeho dílo zakázáno
ESEJE
1580
třídílný soubor
myšlenkový základ vyvěrá ze znalosti antické filozofie a klasických spisovatelů antického období
vlastní názory na základní otázky života + psány s ironickým nadhledem
zásadní pro reformování novodobého myšlení
vznik nového žánru esej = teoretické pojednávání o nějakém tématu¨
mají rozličná témata
zabýval se i tématy dotýkajícími se mravů
FRANCOIS VILLON
1429/1431-1463
francouzský básník
narozen do doby, kdy vítězící Angličané stáli u bran Paříže – zde chudoba a zmatek
ujal se ho kněz
lákal ho bohémský život a kontakty s podsvětím
odsouzen po vraždě z vášně + další incidenty – kamarádi mu pomohli z „oprátky“
po posledním trestu vyhnán z Paříže – dále o něm nic nevím
jeho tvorbu tvoří jeden kompaktní celek = „autor jedné knihy“
villonské balady
téma lásky patrný ve všech dílech
dílo tvoří tři části:
Odkaz = Malá závěť
1456
40 básní po osmi slokách
mnoho poloh – mísí nízké i vysoké žánry – vzniká dojem parodie jedněch i druhých
humorná nadsázka
ironický podtón
zvukomalebná slova, vulgarismy, odborné termíny atd.
paroduje kurtoazní lyriku, bukolickou a pastýřskou poezii
ve svých verších se vysmívá světu a jeho nespravedlnosti
postava splývá s autorem
Závěť = Velká závěť
– obsahuje básně z různého časového období
– jeho verše mají mnoho poloh
– vysmívá se životu
Různé básně
Balady v žargonu – pojednávání o dobovém podsvětí
MIGUEL DE CERVANTES Y SAAVEDRA
1547-1616
španělský prozaik a dramatik
velmi oblíbený a čtený autor
mnoho nezdarů v životě
s bratrem zajat alžírskými piráty
jako výběrčí daní podveden – vyloučen z církve
v díle Příkladné novely – 1590-1612 dosahuje vrcholu zlatý věk renesanční španělské literatury
příběh milenců prchajících z tureckého zajetí
Lišák Pedro – 1615 – pikareskní hra
v dílech silný mravní apel (= výzva)
střetávání mravních ideálů, představ o ideálním světě se světem reálným
touha po lepším životě vede ke šťastnému zakončení jeho příběhů
DŮMYSLNÝ RYTÍŘ DON QUIJOTE DE LA MACHA
1605
dvoudílný renesanční román
pojednává o střetu iluzí a skutečnosti
původně vznikl jako parodie na rytířské romány
rámcová poezie = ústřední příběh doplňující dílčí příběhy a dobrodružství
příběhy ve formě novel
monologické pasáže
konfrontace dvou postav (Quijote a Panza)
ve druhém díle přerůstá v sebeparodii
ironie, satira
kontrast složitých promluv (Quijote) a lidové mluvy (Panza)
cílem je pobavit čtenáře
LOPE DE VEGA
1562-1635
španělský básník
jeden z nejplodnějších renesančních dramatiků
malý génius
povaha autora se odráží v dílech – nevyčerpatelná představivost, výbuchy vášně atd.
400 dochovaných dramat
psal i lyriku (pastýřské romány, romance aj.)
Zamilovaný Amor – mytologická hra
Stvoření světa – náboženská hra
Zahradníkův pes – milostná hra
Ovčí pramen – historická hra
popularitu mu přinesla charakteristika Španělska a lidu, život na vesnici a popis náboženské reality své doby
tvorba předjímá baroko
vystupují zde svaté bytosti – např. Panna Marie, Kristus
podstatou jeho her jsou dobře vystavěné zápletky a dynamický děj plný zvratů
promyšlené střídání žánrů
ZAHRADNÍKŮV PES
drama
pojednává o úkladech lásky
téma: láska
zápletková komedie – podtyp komedie pláště a dýky – konflikt lásky a žárlivosti
hra se soustředí na problematiku lásky a cti
autor porušuje klasickou tradici, podle níž mají postavy mluvit vznešeně
Další podobné články na webu: