Téma: Management
Předmět: Ekonomie
Zaslal(a): Kateřina
Definice managementu:
- management je věda o řízení
- je to soubor ověřených přístupů, názorů a zkušeností, které vedou vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických funkci (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace
Manažer
- je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek, včetně tvůrčí účasti na jejich tvorbě a zajištění, využívá přitom kolektiv spolupracovníků
- manažer nenese riziko podnikání tak jako podnikatelé – maximálně může při krachu podniku přijít o své místo ve firmě
Podnikatel
- může to být fyzická osoba nebo právnická osoba jejímž cílem je uspět na trhu v soutěži s jinými podnikateli a získat tak pro sebe hospodářský prospěch
- podnikatelem je osoba, která má k podnikání živnostenské nebo jiné oprávnění podle jiného zákona
Role a funkce manažera:
- a) role manažera – pohled statický, charakterizující samotnou osobu manažera a její postavení
- b) funkce manažera – pohled procesní, dynamický, zachycující manažera při jeho řídicí činnosti v organizaci
Role manažera
- Podle úrovně řízení
- vrcholový management (top management) – např. Ředitel, prezident společnosti
- střední management – vedoucí marketingového oddělení, vedoucí nákupu
- nejnižší management – mistr dílny, vedoucí závodní jídelny
Manažerské funkce:
- Sekvenční
- plánování – manažer stanovuje cíle a zároveň postupy k jejich dosažení
- organizování – manažer zajišťuje sdružování rolí lidí do vhodných pracovních skupin, firemních útvarů, vymezuje jejich vztahy a tím vzniká tzv. organizační struktura
- výběr a rozmísťování pracovníků – řídicí pracovník vybírá a získává konkrétní pracovníky
- vedení lidí
- kontrola – hodnotí kvalitu a kvantitu průběžných a konečných výsledků
- Průběžné funkce
- analyzování problémů
- rozhodování
- koordinace při realizování
Definice plánování:
- plánování je proces stanovení cílů řazené činnosti a vhodných cest a prostředků k jejich dosažení ve stanoveném čase
Členění plánů:
- časového hlediska
- úrovně rozhodovacího procesu
- věcné náplně plánu
- účelu, kterému plány slouží, apod.
Postup tvorby plánu:
- Stanovím cíle
- vymezím cesty jejich dosažení (varianty)
- jednu variantu zvolím – to je plán
Členění plánů z časového hlediska:
- strategické plány (dlouhodobé)
- taktické plány (střednědobé)
- operativní (krátkodobé)
Postup tvorby plánu:
- 1. Začínáme na úrovni vrcholového řízení, kde se stanoví poslání firmy a podnikatelská strategie. Musí být přítomni vrcholoví vedoucí (ředitel, členové správní rady apod.) a vedoucí pracovníci jim podřízení ( vedoucí střední úrovně řízení)
- 2. Cíle stanovené na nejvyšší úrovni je pak třeba rozpracovat podrobněji na střední úrovni řízení. Rozpracování provádí příslušní vedoucí střední úrovně managementu. Musí být splněna pravidla metody řízení, atak se zúčastní i vedoucí nejnižší úrovně řízení, ti pak budou detailně cíle rozpracovávat.
Třídění organizačních struktur:
- 1. Hledisko formálnosti
- formální struktura – zde je jednoznačná nadřízenost a podřízenost, činnosti, odpovědnosti a pravomoci jednotlivých vedoucích a celých útvarů
- neformální struktura – vznikají ve firmě spontánně a jsou tvořeny skupinkami lidí společných zájmů
- 2. Hledisko druhu sdružování činností:
- funkcionální struktura – preferuje funkční specializaci útvarů
- výhody: efektivnost práce, odborná specializace
- výrobková struktura – zajišťuje pro výrobek vše – marketing, vývoj, zásobování, výrobu a prodej
- výhody: ucelené, komplexní řízení jednotlivých podnikatelských aktivit
- ostatní účelové struktury – jsou doplňkovou formou uspořádání ke dvěma předchozím, jedná se o organizační struktury ,,šité na míru“
- funkcionální struktura – preferuje funkční specializaci útvarů
- 3. Hledisko rozhodovací pravomoci:
- liniové struktury – jsou založeny na principu jediného vedoucího
- štábní struktury
- liniově štábní struktury
- cílově programové struktury
- 4. Hledisko míry centralizace
- centralizované
- decentralizované
- 5. Hledisko počtu řídících úrovní
- ploché struktury
- úzké struktury
- 6. Hledisko časového trvání
- dočasné – typické např. pro cilově programové struktury
- trvalé – především liniové štábní struktury
Faktory ovlivňující volbu organizační struktury, rozdělení:
- 1. vnitřní – sem patří faktory jako velikost firmy, výrobně – technická základna, rozmístění
- 2. vnější – jedná se o faktory, které firma není schopna ovlivnit, jako např. legislativní možnosti, stabilita podnikatelského okolí, vliv vědeckotechnické revoluce atd.
Získávání vhodných pracovníků:
- 1. Definujeme naši potřebu – na základě rozboru prováděných a nově plánovaných činností a prací
- 2. Realizace personálního zajištění
- fáze plánovací
- fáze náboru a výběru – máme možnost volit, zda budeme hledat pracovníka ve vlastní firmě, nebo přijmeme nového
Zvyšování kvalifikace, rekvalifikace:
- ne vždy je potřeba s novou prací přijímat nového pracovníka, často stačí u stávajících zaměstnanců zvýšit nebo změnit rekvalifikaci (znalosti, dovednosti a návyky které využívají při práci)
Pracovní kariéra manažera:
- 1. etapa – přípravná – doba studia
- 2. etapa – zakotvení – zapracování se v prvním zaměstnání
- 3. etapa – rozvoj – manažer má pro firmu velký význam a přínos
- 4. etapa – pozdní kariéra – dochází obvykle k úbytku energie, manažeři začínají mít sklon k rutinním řešením
Hodnocení pracovníků a systém odměňování
- má pomoci lépe využít profesní kvalifikaci zaměstnanců, rozvíjet jejich pracovní kariér, motivovat a spravedlivě odměňovat, hodnotí se:
- a) plnění pracovních úkol
- b) chování v pracovním procesu a mimo něj
- c) osobní a charakterové rysy
Hodnocení provádí:
- 1. vedoucí pracovníci
- 2. pracovníci personálních útvarů
- 3. externí nebo interní specialisté
Systémy odměňování
- na základě hodnocení pracovníka provádí vedoucí jeho odměňování či potrestání
- souvisí s motivací pracovníků na jedné straně a finančními možnostmi firmy na straně druhé
- s odměňováním souvisí i daňová politika
- 1. Hmotné odměny
- přímé odměny (mzda, prémie, odměny) – procházejí zdaněním dani z příjmu
- nepřímé odměny (příplatky na dovolenou, životní pojštění) – některé procházejí zdaněním
- 2. Nehmotné odměny – volná či individuální pracovní doba, možnost odborného růstu
Hodnocení nekvalitní práce:
- ústní napomenutí
- písemné napomenutí
- finanční postih (odebrání prémií)
- výpověď
Zásadou by mělo být, aby systém odměňování i trestů byl předem sdělen pracovníkům, byl jednoduchý a srozumitelný a minimalizovat vnášení osobních sympatií a antipatií.
Vedení lidí – je čtvrtou manažerskou funkcí
Teorie X
- průměrný pracovník nemá své zaměstnání rád, je mu přítěží nutnou k zajištění obživy
- nazývají ho člověkem ekonomickým a jeho základním rysem je lenost a snaha se práci vyhnout
- vedoucí musí takového pracovníka stále kontrolovat a popohánět
- proto se prodazuje direktivní, autokratické řízení, kdy vedoucí sám vše rozhodne a přikáže a očekává od pracovníka přesné plnění rozkazů
Teorie Y
- pracovník má přirozený sklon k práci, chce v práci najít seberealizaci, má sklon k odpovědnosti, aktivně se účetní na práci a řízení
- vedoucí je v tomto případě rádce a koordinátor, předpokládá se demokratický až liberální styl řízení
Kontrola
- je poslední manažerskou funkcí = proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami od záměru
Odchylku mohou být:
- a) významné – je potřeba na ně reagovat
- b) nevýznamné – nevyžadují reakci
Fáze kontrolního procesu
- 1. stanovení cíle kontroly – předpokládáme manko ve skladě
- 2. stanovení kontrolních kritérií – fyzická inventura zásob
- 3. rozbor kontrolovaných procesů a porovnání s kritérii kontroly – provedení fyzické kontroly a její porovnání s účetními záznamy o skladu
- 4. vyhodnocení zjištěných odchylek a přijetí závěrů – zjištění manka 300 tis., zahájení policejního vyšetřování
- 5. realizace závěrů – vina hmotně odpovědného skladníka, skladníkovo místo = nový pracovník
Další podobné články na webu: