Otázka: Úvod do marketingu
Předmět: Marketing a ekonomika
Zaslal(a): kirnik
MARKETING
- Ovlivňuje mnoho podnikatelských činností
- Vznikl v polovině 20. Století (1950)
- Market= trh, ing= činnost, průběh
- Je součástí ekonomie, jako společenská věda
- Nauka o trhu a zákaznících
- Prodej
- Výrobu
- Řízení
- Personál
- Nákup- zásobování
Market= proces, který umožňuje:
- Poznání
- Předvídání
- Ovlivňování
- Uspokojování
-> potřeby zákazníka, s cílem dosažení zisku. Potřeba= pocit nedostatku, který chce odstranit.
- Marketingem se zabývají některé speciální firmy tzv. marketingové
PŘEDPOKLADY PRO MARKETING
- Existence nejméně dvou stran, které mají co nabídnout
(výrobce X zákazník) , (zboží X peníze)
- Obě strany musí být ochotny zúčastnit se směny
(kdyby jedna strana nebyla ochotna se zúčastnit se směny, neuskutečnila by se)
- Existuje komunikace mezi všemi stranami:
(víme o tom, co firma vyrábí a nabízí)
- Musí existovat předmět směny
(auto, peníze, zajištění služby)
CÍLE MARKETINGU
- ZAJIŠTĚNÍ TRVALÉHO PRODEJE A TRVALÉHO ZISKU
- ZAJIŠTĚNÍ SPOKOJENOSTI ZÁKAZNÍKŮ A JEJICH NÁVRATU
- PRODEJ= pouze jedna činnost. Úkolem je přimět zákazníka ke koupi výrobku, který už podnik vyrobil
- MARKETING= souhrn mnoha činností, na jejichž konci je prodej.
VÝVOJOVÉ ETAPY MARKETINGU
- Vyjadřují určité přístupy a směry podnikatelského myšlení= podnikatelské koncepce
- Jsou založeny na zcela odlišných principech vznikajících působením trhu a jiných faktorů.
ETAPY:
VÝROBNÍ KONCEPCE:
- Nejstarší podnikatelské koncepce 1900-1920
- V tomto období převyšuje poptávka nabídku, na trhu rozhoduje výrobce
- Koncepce vychází z potřeb podniku
- Cílem firmy je maximalizovat zisk tím, že minimalizuje náklady a bude hodně prodávat.
- Je založena na předpokladu, že zákazníci chtějí levné a snadno dostupné zboží
- Hlavní představitelé: Tomáš Baťa a Henry Ford à zavedli hromadnou výrobu, Ford zavedl pásovou.
VÝROBKOVÁ KONCEPCE:
- 1920-1940
- Období světové hospodářské krizeà vysoká nezaměstnanost, nedostatek peněz.
- Poptávka stále převyšuje nabídku, ale výrobci už začínají brát ohledy na zákazníky
- Aby firmy dosáhly zisku, zaměřují se na bohaté potenciální zákazníky
PRODEJNÍ:
- 1940-1950
- Poptávka se srovnala s nabídkou
- Prodejci byli nuceni řešit odbytové problémy
- Nejdůležitější postavení na trhu dostává zákazník
- Výrobci musí přesvědčit zákazníky pomocí reklamy.
- Cílem firmy je stále prodat, to co vyrobila a ne vyrobit to, co zákazník chce.
MARKETINGOVÁ:
- 1950-1970
- Firmy začínají zjišťovat přání a potřeby zákazníků a podle toho vyrábět výrobky
- Cílem je prodávat a vytvářet zisk + udržet si stálé zákazníky
- Firmy provádějí průzkumy trhu, plánují odbyt, budoucí vývoj a stále používají reklamy
SOCIÁLNÍ:
- 1970-2000
- Výrobci se snaží uspokojit potřeby svých zákazníků a zároveň potřeby společnosti jako celku
- Ochrana životního prostředí, snižování nadspotřeby, omezení nedostatků
MARKETINGOVÝ MIX
= soubor nástrojů, které má firma k dispozici pro oslovení zákazníků, distributorů a dodavatelů a pro povzbuzení poptávky a svých výrobcích.
- Většina firem používá ZÁKLADNÍ MARKETINGOVÝ MIX- který se zakládá ze čtyř nástrojů, které označujeme ,, 4P „
- VÝROBEK- PRODUCT
- CENA- PRICE
- DISTRIBUCE- PLACE
- PROPAGACE- PROMOTION
- Existuje také rozšířený marketingový mix, kde mohou být další nástroje- např. lidé, procesy
- Všechny nástroje marketingového mixu jsou stejně důležité a musí být sladěny.
PPRODUCT: zabýváme se: kvalitou, obalem, vzhledem, designem, značkou, servisem, složkami à výrobkový mix
PRICE: tvorba cen, cenová strategie, slevy, druhy cen à cenový mix
PLACE: distribuční cesty, distribuční kanály, druhy à distribuční mix
PROMOTION: reklama, osobní prodej, podpora prodeje, přímý marketing
PUBLICRELATIONS (PR) = vztahy s veřejností à propagační mix
VÝROBEK
- Je to cokoliv, co můžeme nabídnout na trh, co si získá zákazníka a slouží k uspokojení jeho potřeb (statek, služby, informace, program, osobnost)
- Každý výrobek je charakterizován třemi faktory:
- FUNKČNOST: schopnost vykonávat určitou činnost
- ÚČINNOST: míra dosažení funkčnosti v závislosti na kvalitě
- VZHLED: Estetický dojem, který má vyvolat u zákazníka zájem.
Význam faktorů
- U některých výrobků nehraje vzhled roli (benzín, ropa, chemikálie, léky)
- U některých výrobků musí být všechny tři faktory (elektronika, oblečení, auto, nábytek, telefon)
- Pro některé výrobky je vzhled nejdůležitější (oblečení, šperky, obrazy)
Členění výrobků-
- SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ:
- Běžné- pečivo, potraviny, pití, jízdenka
- Zvláštní- oblečení, elektronika, nábytek
- Speciální (luxusní)- dům ,loď, auto, kožešiny, šperky
SLUŽBY
- Samostatné- kadeřník, kosmetička
- Doprovodné- firma poskytuje služby k tomu co si koupíme
- Kapitálové statky- nakupují firmy pro další zpracování nebo výrobu. Suroviny (drahé kovy), náhradní díly, stroje a zařízení
Další podobné články na webu: