Kočka na rozpálené plechové střeše – rozbor

 

   Otázka: Kočka na rozpálené plechové střeše

   Předmět: Český jazyk a literatura

   Zaslal(a): Anonymka

 

 

Knihu, kterou jsem si půjčila v knihovně Jiřího Mahena, vydalo Městské divadlo Brno v roce 2009.

 

Druh a Žánr: psychologické drama

Literární směr: expresionismus

Celkové téma: Život prostých lidí v období 2. světové války

Hlavní téma: Nevyřešené problémy v mezilidských vztazích

 

Myšlenky a Motivy:

  • Přetvářka, pokrytectví a chamtivost
  • Potlačovaná homosexuální orientace
  • Touha po moci a penězích

 

Časoprostor: den narozenin otce rodiny Cooperových v jejich plantážnickém domě u mississippské delty – není však blíže určen čas

 

Kompozice:

  • Chronologická s retrospektivitou
  • Knihu tvoří převážně prozaický text ze zákulisí divadelní hry, fotografie herců a životopis autora. Samotné dialogy se nacházejí až téměř v závěru knihy.
  • Drama se skládá ze 3 dějství a odehrává se ve 2 pokojích sídla otce Pollitta
  • Podle klasické aristotelské poetiky drama dodržuje jednotu času, místa a děje

 

Postavy:

  • Nacházejí se v rozporu mezi skutečností a iluzí, prostí lidé – zejména ženy
  • Margareta – jedna z hlavních postav, podle které je dílo nazváno – pokrytecká, pomlouvačná, ale vychytralá a k Brickovi otevřená a upřímná – ví, že ji její manžel nemiluje, ale přesto setrvává v jeho rodině a bojuje o přízeň jeho otce, u kterého je její manžel nejoblíbenější. Sebe samu považuje za kočku na rozpálené plechové střeše, přičemž jejím hlavním cílem je vydržet na ní co nejdéle…
  • Brick – Margaretin manžel, bývalý slavný fotbalista a poté reportér, který po mrti svého nejlepšího přítele propadl alkoholu. Jeho nejlepší přítel, kvůli kterému jej i jeho ostatní považovali za homosexuály, se vyspal s Margaretou, aby jí dokázal, že není homosexuál, poté spáchal sebevraždu. Brick od té doby nesnáší život i všechny lidi kolem sebe, je flegmatický a o otcovo dědictví nijak zvlášť neusiluje.
  • Cooper – Brickův starší bratr, advokát, který je přesvědčen, že kvůli bratrově alkoholismu dědictví náleží jen jemu a jeho ženě
  • Mae – Cooperova manželka, která usiluje o otcovu přízeň pomocí svých pěti dětí. Je vypočítavá a pokrytecká, stejně jako její manžel.
  • Otec Pollitt – milionář, vlastník rozlehlých plantáží, který se ke všem, kromě Bricka, chová pohrdavě až hrubě. Chce své dědictví odkázat Brickovi, protože ho má rád – vidí v něm sám sebe.
  • Matka Ida – naivní a dobromyslná, touží být sice hlavou rodiny, ale svého manžela stále miluje
  • Důstojný pan Tooker – kněz
  • Baugh – rodinný lékař
  • Děti: Bibi, Lili, Trixie, Dixie, Polly
  • Sluhové

 

Děj:

1. dějství:

 Margareta probírá s Brickem minulost a chce po něm, aby se probral a začal vzniklou situaci řešit.

Mluví dlouze o tom, jak Brick skončil po smrti svého nejlepšího kamaráda Skippera, který k němu choval homosexuální city. Maggie na to tenkrát přišla a donutila Skippera, aby se s ní vyspal. Ten to pak zavolal Brickovi a řekl, co k němu cítí, ten však zavesil a od té doby s ním nemluvil. Skipper propadl alkoholu a zanedlouho nato zemřel. Po této události začal Brick Margaretu nenávidět a s ní i celý svůj život.

Maggie Bricka však stále miluje a chce s ním mít děti, jelikož ví, že by to Brickovu otci udělalo radost, a že by pak své dědictví odkázal určitě jim. Brick však toto odmítá a k celé situaci se staví se lhostejností.

 

2. dějství:

Brick má nemocnou nohu, protože skákal noc předtím přes překážky, jelikož si chtěl dokázat, že je stále mladý – proto nyní nemůže sejít ze schodů. Celá rodina se tedy přesune do pokoje Maggie a Bricka, a zde slaví tatínkovy 65. narozeniny. Všichni kromě matky a Pollitta vědí, že má otec rakovinu – ti dva však žijí v iluzi, že jediným problémem byl pouze dráždivý tračník, což jim řekl doktor Baugh, aby hned Pollitta nevyděsil.

Otec zůstane s Brickem o samotě a chce vědět, co způsobilo jeho incident a proč propadl alkoholu. Po dlouhém rozhovoru mu Brick neochotně přizná celou pravdu a na závěr otci naznačí, že má rakovinu. Ten se naštve a odejde pryč.

 

3. dějství:

Zde dochází ke sporu o majetek mezi dědici.

Celá rodina se chystá říct mamince pravdu o zdravotním stavu jejího muže. Maminka v šoku, a Mae s Gooperem se jí v tomto stavu snaží vnutit jejich plán na rozdělení otcova dědictví. Ta se rozčílí a chce vidět Bricka, který se zanedlouho objeví se svým otcem, který září štěstím. Kvůli své nemoci táta ztrácí vůdčí roli v rodině a Brick se kvůli závislosti poddá Margaretě, která situace využije ve svůj prospěch. Nakonec oba splečně zalžou, že spolu čekají dítě, a tak Maggie nakonec vyhraje – vydržela na „tý rozpálený plechový střeše nejdýl“…

 

Jazyk:

  • Hovorové výrazy, občas vulgarismy (otec), metafory, obrazná pojmenování (=název hry jako metafora aktuálních pocitů Maggie)
  • Přesvědčivé dialogy – „balancují“ mezi komickými a tragickými
  • Promluvy jednotlivých postav → poznáme díky nim postavy do hloubky
  • Mae x Maggie: dvojsmyslné narážky a pokrytecká oslovování („má milá“, „má drahá!“, „drahoušku“, apod. …)

 

O autorovi, vlivy na jeho tvorbu:

  • Americký černošský dramatik, filmový scénárista, básník a prozaik – 1 z nejvýznamnějších dramatiků 20. století, patří k postavám „jižanské renesnce“ a moderního amerického dramatu
  • Narodil se jako Thomas Lanier Williams, žil v rodině obchodního cestujícího ve státě Mississippi
  • Studoval žurnalistiku – po skončení školy odchází do L. A. a používá jméno Tennessee Williams
  • Život hodně podobný jeho hrdinům – byl homosexuálem závislým na drogách a alkoholu
  • Typické pro jeho dramata je dobré psychologické vykreslení hlavních postav příběhu – čerpal ze zkušeností na jihu USA, dále z řeckých mýtů a křesťanským podobenstvím
  • Jeho hrdinové často propadají iluzím a alkoholu
  • Ovlivněn Sigmundem Freudem, Augustem Strindbergem – u něj se naučil využívat dramtického napětí, A. P. Čechov – vzorem pro přísné odhalování pocitů osamělých a psychicky vyčerpaných hrdinů (Višňový sad, Tři sestry, Racek)
  • V tomto díle se autor snaží poukázat na společenské nedostatky a zachytit skutečnou povahu lidského jednání zdejší společnosti – nechce řešit pouze problémy jednoho člověka
  • V roce 1955 za dílo obdržel Pulizzerovu cenu (=cena Newyorské kritiky), byl však kritizován za prvky násilí a sexuální podtext
  • Další jeho významná díla a ocenění: Skleněný zvěřinec – příběh zmrzačené dívky, která pozná koupený cit lásky (r. 1948 Pulizzerova cena), Tramvaj do stanice touha – o stárnoucí ženě, která má ze stáří strach (r. 1955 Pulizzerova cena), Sestup Orfeův (1957)

 

Literární/obecně kulturní kontext:

  • Světové, psychologické drama, patří do americké literatury 2. poloviny 20. století
  • Další významní dramatici této doby: Arthur Miller, Edward Albene

 

Závěr:

Knihu jsem zhltla jedním soustem – neobsahuje žádné dlouhé, popisné pasáže, které by děj zbytečně prodlužovaly, proto bylo pro mne čtení zajímavé a napínavé.

Zaujala mě především zajímavě se „rozmotávajícím se“ dějem, který probíhal chronologicky a zároveň retrospektivně – a to u dlouhých promluv postav, které debatovaly nad minulostí, díky nimž se mi postupně slepily veškeré trhliny v příběhu.

Autor dobře vykreslil psychologii postav a podle mého názoru velmi zajímavě jednotlivé postavy povahově i příbuzensky propojil, čímž vznikla taková lehce nahořklá komedie.

Dílo bych doporučila všem, kterým tento žánr vyhovuje, a chtějí si ji přečíst.


Další podobné články na webu: