Kniha: Krakatit
Spisovatel(ka): Karel Čapek
Přidal(a): Merdival
Jedná se o pracovní list k procvičení znalostí, rozbor díla najdete zde:
Karel Čapek
- 9. 1. 1890 Malé Svatoňovice – 25. 12. 1938 Praha
- Spisovatel, překladatel, dramatik, novinář, fotograf, kritik
- Otec: lékař Antonín Čapek, matka: Božena Čapková
- Studoval na gymnáziu v …………… …………, poté přestup na brněnské gymnázium
- Ukončení studia na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 1915
- 1995: udělení in memoriam Řádu T. G. Masaryka
Krakatit
Dílo: velice ovlivněné jeho estetické a filosofické vzdělání. Dále pragmatismem a expresionismem. V dílech se zaměřuje na tehdejší …………….. a vymoženosti, ze kterých sbírá inspiraci. Vyspělost techniky v dílech popisuje spíše negativně, protože se bojí, že technika bude jednou nad člověkem. Používá bohatou slovní zásobu, citoslovce a neobvyklá slova. Díla jsou ovlivňována 1. světovou válkou a později i 2. světovou válkou.
Krakatit: vydán v roce …….. . Jedná se o utopický román. Hlavním tématem je varování před zneužitím techniky proti ………… . Děj se odehrává v Praze, Týnici, Balttinu a v Itálii. Točí se okolo vynálezu …………….. . V díle se prolíná sen a skutečnost. Kniha je členěna do kapitol. Použití spisovné češtiny, která je obohacena u vulgarismy. Vyprávění probíhá er-formou. Kompozice je chronologická. Filmové zpracování z roku 1948.
Postavy
- Ing. Prokop: chemik, vynálezce Krakatitu
- Jiří Tomeš: bývalý spolužák Prokopa
- Carson: ředitel továrny v Balttinu
- Willie: tatarská princezna
- kouzelný dědeček
- Holz: dozorce v Balttinu
- Krafft: doktor a vědec v Balttinu
- Daimon d´Hémon: anarchista
Příběh začíná setkáním Prokopa s Tomešem v ……….. . Prokop si na Tomeše nemůže vzpomenout, protože má horečku a je otřesen explozí v jeho laboratoři u Hybšmonky. Tomeš ho chce odvést do postele, aby si odpočinul. Prokop se rozpomene, co se vlastně stalo.
„ „Já jsem Tomeš. Chodili jsme spolu do chemie. Člověče, rozpomeň se!“ „Já vím, Tomeš,“ ozval se Prokop chabě. „Ten holomek. Co s ním je?“ „Nic,“ řekl Tomeš. „Mluví s tebou. Musíš do postele, rozumíš? Kde bydlíš?“ „Tam,“ namáhal se mluvit Prokop a ukazoval někam hlavou. „U …
u Hybšmonky.“ Náhle se pokoušel vstát. „Já tam nechci! Nechoďte tam! Tam je – tam je –“ „Co?“ „Krakatit,“ zašeptal Prokop. „Co je to?“ „Nic. Neřeknu. Tam nikdo nesmí. Nebo – nebo“ „Co?“ „Ffft, bum!“ udělal Prokop a hodil rukou do výše. „Co je to?“ „Krakatoe. Kra-ka-tau. Sopka. Vul-vulkán, víte? Mně to … natrhlo palec. Já nevím, co …“ “ 1)
„ „Kra-ka-tit. Krakatit. Krrrakatit. A ono to samo od sebe – Já nechal jen prášek na stole, víš? Ostatní jsem smetl dododo-do takové piksly. Zu-zůstal jen poprašek na stole, – a – najednou –“ „– to vybouchlo.“ “ 2)
Tomeš bere Prokopa k sobě domů a zde se o něj stará. Stará se o něj do doby, kdy Prokop řekne chemický vzorec Krakatitu. Prokopa nechá, aby se se svým stavem vyrovnal sám a odjíždí do Týnice ke svému tátovi. Na domovní dveře zazvoní jakási dívka a Prokopovi předá ……………. a chce po něm, aby ho doručil Tomešovi. Prokop souhlasí a do dívky se zamiluje. Odjíždí do Týnice za otcem Tomeše.
„Tu vyrazila nad Grottupem obrovská černá masa, vše zhaslo; jako by se tma roztrhla, vyšlehl vteřinu nato ohnivý sloup, strašlivě zaplál a rozhodil kyklopskou hradbu dýmu; a tu již zadul hučící náraz vzduchu, něco zapraskalo, stromy skřípavě zašuměly, a prásk! Děsné švihnutí bičem, rachot, burácející úder a dunění; země se chvěje a ve vzduchu šíleně víří urvané listí. Lapaje po dechu, drže se oběma rukama podstavce kříže, aby ho to nesmetlo, poulí Prokop oči do sršící výhně. I rozštípne se země mocí ohňovou, a v rachotu hromu promluví Pán.“ 3)
Další otázky:
- Co znamená „In memoriam“?
- Co to je Krakatit a jakou má konzistenci?
- Podle čeho je Krakatit pojmenován a co o té události víte?
Další podobné články na webu: