Management – maturitní otázka

Tuto otázku z managementu nám zaslal Jan Knížek, další zpracování najdete například [zde] .

 

Management je souhrn přístupů, názorů i zkušeností, doporučení a metod, které používají vedoucí pracovníci.

Manažer – vedoucí pracovník, který používá tyto metody. Vedoucí si většinou manažera najmou, aby firmu vedl. Vedoucí však může být manažerem sám.

Je dobré, aby management vlastnil část akcií a tím bude zainteresován.

 

Role manažera

  • Podle úrovně řízení
  • Podle stylu řízení

 

1.      Podle úrovně řízení

  • Vrcholový management
    • Zpravidla malá skupina lidí. Jsou to ti nejlépe placení.
  • Střední management
    • Vedoucí jednotlivých oddělení (např. vedoucí nákupu, vedoucí personálu…).
  • Nejnižší management
    • Mistři na dílně…, nejpočetnější skupina

 

2.      Podle stylu řízení

  • Autokratický styl
    • Styl řízení, kde je jeden vedoucí, který sám vede, sám rozhoduje (policie, armáda, …)
  • Demokratický styl
    • Vedoucí bere ohled na názory ostatních, rozhodnutí je však stále na něm.
  • Liberální styl
    • Nepoužívá příkazy. Používá se, kde jsou všichni motivováni a nejsou používány přímé rozkazy (vědci, vědecké výzkumy, …)

 

Manažerské funkce

  • Plánování
  • Organizování
  • Výběr a rozmisťování pracovníků
  • Vedení lidí
  • Kontrola

 

1.      Plánování

  • Při plánování je třeba stanovení cílů; způsobů, jak dosáhnout cíle
  • Plány se sestavují v různých časových horizontech
  • Dlouhodobé plány – neřeší operativně, měnící se podmínky podle vyvíjející se technologie, dlouhodobé plány se mění podle oboru plánu
  • Střednědobé plány – na kratší dobu
  • Operativní / krátkodobé plány – plánuje se uvnitř firmy, v rámci výrobků; co se bude dít v horizontu jednoho měsíce

2.      Organizování

3.      Výběr, rozmisťování a hodnocení pracovníka

  • Personalista, personální agentury

 

Hodnocení pracovníků

  • Provádí vedoucí pracovník nebo personalista.
  • Hodnotí se:
    • Plnění pracovních úkolů
    • Chování v pracovním procesu a mimo něj
    • Osobní a charakterové rysy

 

Odměňování

  • Motivační prvek
  • Hmotné odměny
    • Přímé odměny
      • Mzda, prémie a odměny, podíl na zisku
    • Nepřímé odměny
      • Příplatek na dovolenou, příplatek na životní pojištění, stravování, příspěvek na zapůjčení majetku
  • Nepřímé odměny
    • Volná pracovní doba, veřejné ocenění před kolektivem

 

Negativní hodnocení

  • Ústní varování
  • písemné varování
  • finanční postih (odebrání prémií)
  • výpověď

 

Etika v organizaci

  • etický kodex – pravidla slušného chování (získáváme ze společnosti, rodiny, školka, …)


Další podobné články na webu:

error: Content is protected !!