Management – maturitní otázka

Téma: Management

Předmět: Ekonomie

Zaslal(a): Kateřina

 


Definice managementu:

  • management je věda o řízení
  • je to soubor ověřených přístupů, názorů a zkušeností, které vedou vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických funkci (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace

Manažer

  • je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek, včetně tvůrčí účasti na jejich tvorbě a zajištění, využívá přitom kolektiv spolupracovníků
  • manažer nenese riziko podnikání tak jako podnikatelé – maximálně může při krachu podniku přijít o své místo ve firmě

Podnikatel

  • může to být fyzická osoba nebo právnická osoba jejímž cílem je uspět na trhu v soutěži s jinými podnikateli a získat tak pro sebe hospodářský prospěch
  • podnikatelem je osoba, která má k podnikání živnostenské nebo jiné oprávnění podle jiného zákona

 

Role a funkce manažera:

  • a) role manažera – pohled statický, charakterizující samotnou osobu manažera a její postavení
  • b) funkce manažera – pohled procesní, dynamický, zachycující manažera při jeho řídicí činnosti v organizaci

Role manažera

  • Podle úrovně řízení
    • vrcholový management (top management) – např. Ředitel, prezident společnosti
    • střední management – vedoucí marketingového oddělení, vedoucí nákupu
    • nejnižší management – mistr dílny, vedoucí závodní jídelny

 

Manažerské funkce:

  • Sekvenční
    • plánování  – manažer stanovuje cíle a zároveň postupy k jejich dosažení
    • organizování – manažer zajišťuje sdružování rolí lidí do vhodných pracovních skupin, firemních útvarů, vymezuje jejich vztahy a tím vzniká tzv. organizační struktura
    • výběr a rozmísťování pracovníků – řídicí pracovník vybírá a získává konkrétní pracovníky
    • vedení lidí
    • kontrola – hodnotí kvalitu a kvantitu průběžných a konečných výsledků
  • Průběžné funkce
    • analyzování problémů
    • rozhodování
    • koordinace při realizování 


Definice plánování:

  • plánování je proces stanovení cílů řazené činnosti a vhodných cest a prostředků k jejich dosažení ve stanoveném čase

Členění plánů:

  • časového hlediska
  • úrovně rozhodovacího procesu
  • věcné náplně plánu
  • účelu, kterému plány slouží, apod.

Postup tvorby plánu:          

  • Stanovím cíle
  • vymezím cesty jejich dosažení (varianty)
  • jednu variantu zvolím – to je plán

 

Členění plánů z časového hlediska:

  • strategické plány (dlouhodobé)
  • taktické plány (střednědobé)
  • operativní (krátkodobé)

Postup tvorby plánu:

  • 1. Začínáme na úrovni vrcholového řízení, kde se stanoví poslání firmy a podnikatelská strategie. Musí být přítomni vrcholoví vedoucí (ředitel, členové správní rady apod.) a vedoucí pracovníci jim podřízení ( vedoucí střední úrovně řízení)
  • 2. Cíle stanovené na nejvyšší úrovni je pak třeba rozpracovat podrobněji na střední úrovni řízení. Rozpracování provádí příslušní vedoucí střední úrovně managementu. Musí být splněna pravidla metody řízení, atak se zúčastní i vedoucí nejnižší úrovně řízení, ti pak budou detailně cíle rozpracovávat.

 

Třídění organizačních struktur:

  • 1. Hledisko formálnosti
    • formální struktura – zde je jednoznačná nadřízenost a podřízenost, činnosti, odpovědnosti a pravomoci jednotlivých vedoucích a celých útvarů
    • neformální struktura – vznikají ve firmě spontánně a jsou tvořeny skupinkami lidí společných zájmů
  • 2. Hledisko druhu sdružování činností:
    • funkcionální struktura – preferuje funkční specializaci útvarů
      • výhody: efektivnost práce, odborná specializace
    • výrobková struktura – zajišťuje pro výrobek vše – marketing, vývoj, zásobování, výrobu a prodej
      • výhody: ucelené, komplexní řízení jednotlivých podnikatelských aktivit
    • ostatní účelové struktury – jsou doplňkovou formou uspořádání ke dvěma předchozím, jedná se o organizační struktury ,,šité na míru”
  • 3. Hledisko rozhodovací pravomoci:
    • liniové struktury – jsou založeny na principu jediného vedoucího
    • štábní struktury
    • liniově štábní struktury
    • cílově programové struktury
  • 4. Hledisko míry centralizace
    • centralizované
    • decentralizované
  • 5. Hledisko počtu řídících úrovní
    • ploché struktury
    • úzké struktury
  • 6. Hledisko časového trvání
    • dočasné – typické např. pro cilově programové struktury
    • trvalé – především liniové štábní struktury

 

Faktory ovlivňující volbu organizační struktury, rozdělení:

  • 1. vnitřní – sem patří faktory jako velikost firmy, výrobně – technická základna, rozmístění
  • 2. vnější – jedná se o faktory, které firma není schopna ovlivnit, jako např. legislativní možnosti, stabilita podnikatelského okolí, vliv vědeckotechnické revoluce atd.

 

Získávání vhodných pracovníků:

  • 1. Definujeme naši potřebu – na základě rozboru prováděných a nově plánovaných činností a prací
  • 2. Realizace personálního zajištění
    • fáze plánovací
    • fáze náboru a výběru – máme možnost volit, zda budeme hledat pracovníka ve vlastní firmě, nebo přijmeme nového

 

Zvyšování kvalifikace, rekvalifikace:

  • ne vždy je potřeba s novou prací přijímat nového pracovníka, často stačí u stávajících zaměstnanců zvýšit nebo změnit rekvalifikaci (znalosti, dovednosti a návyky které využívají při práci)

 

Pracovní kariéra manažera:

  • 1. etapa – přípravná – doba studia
  • 2. etapa – zakotvení – zapracování se v prvním zaměstnání
  • 3. etapa – rozvoj – manažer má pro firmu velký význam a přínos
  • 4. etapa – pozdní kariéra – dochází obvykle k úbytku energie, manažeři začínají mít sklon k rutinním řešením

 

Hodnocení pracovníků a systém odměňování

  • má pomoci lépe využít profesní kvalifikaci zaměstnanců, rozvíjet jejich pracovní kariér, motivovat a spravedlivě odměňovat, hodnotí se:
    • a) plnění pracovních úkol
    • b) chování v pracovním procesu a mimo něj
    • c) osobní a charakterové rysy

Hodnocení provádí:

  • 1. vedoucí pracovníci
  • 2. pracovníci personálních útvarů
  • 3. externí nebo interní specialisté

Systémy odměňování

  • na základě hodnocení pracovníka provádí vedoucí jeho odměňování či potrestání
  • souvisí s motivací pracovníků na jedné straně a finančními možnostmi firmy na straně druhé
  • s odměňováním souvisí i daňová politika
  • 1. Hmotné odměny
    • přímé odměny (mzda, prémie, odměny) – procházejí zdaněním dani z příjmu
    • nepřímé odměny (příplatky na dovolenou, životní pojštění) – některé procházejí zdaněním
  • 2. Nehmotné odměny – volná či individuální pracovní doba, možnost odborného růstu

Hodnocení nekvalitní práce:

  • ústní napomenutí
  • písemné napomenutí
  • finanční postih (odebrání prémií)
  • výpověď

Zásadou by mělo být, aby systém odměňování i trestů byl předem sdělen pracovníkům, byl jednoduchý a srozumitelný a minimalizovat vnášení osobních sympatií a antipatií.

 

Vedení lidí – je čtvrtou manažerskou funkcí

Teorie X

  • průměrný pracovník nemá své zaměstnání rád, je mu přítěží nutnou k zajištění obživy
  • nazývají ho člověkem ekonomickým a jeho základním rysem je lenost a snaha se práci vyhnout
  • vedoucí musí takového pracovníka stále kontrolovat a popohánět
  • proto se prodazuje direktivní, autokratické řízení, kdy vedoucí sám vše rozhodne a přikáže a očekává od pracovníka přesné plnění rozkazů

Teorie Y

  • pracovník má přirozený sklon k práci, chce v práci najít seberealizaci, má sklon k odpovědnosti, aktivně se účetní na práci a řízení
  • vedoucí je v tomto případě rádce a koordinátor, předpokládá se demokratický až liberální styl řízení

Kontrola

  • je poslední manažerskou funkcí = proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami od záměru

Odchylku mohou být:

  • a) významné – je potřeba na ně reagovat
  • b) nevýznamné – nevyžadují reakci

 

Fáze kontrolního procesu

  • 1. stanovení cíle kontroly – předpokládáme manko ve skladě
  • 2. stanovení kontrolních kritérií – fyzická inventura zásob
  • 3. rozbor kontrolovaných procesů a porovnání s kritérii kontroly – provedení fyzické kontroly a její porovnání s účetními záznamy o skladu
  • 4. vyhodnocení zjištěných odchylek a přijetí závěrů – zjištění manka 300 tis., zahájení policejního vyšetřování
  • 5. realizace závěrů – vina hmotně odpovědného skladníka, skladníkovo místo = nový pracovník


Další podobné články na webu: