Úvod do marketingu – ekonomika

 

   Otázka: Úvod do marketingu

   Předmět: Marketing a ekonomika

   Zaslal(a): kirnik

 

 

MARKETING

  • Ovlivňuje mnoho podnikatelských činností
  • Vznikl v polovině 20. Století (1950)
  • Market= trh, ing= činnost, průběh
  • Je součástí ekonomie, jako společenská věda
  • Nauka o trhu a zákaznících
    • Prodej
    • Výrobu
    • Řízení
    • Personál
    • Nákup- zásobování

 

Market= proces, který umožňuje:

  • Poznání
  • Předvídání
  • Ovlivňování
  • Uspokojování

-> potřeby zákazníka, s cílem dosažení zisku. Potřeba= pocit nedostatku, který chce odstranit.

  • Marketingem se zabývají některé speciální firmy tzv. marketingové

 

PŘEDPOKLADY PRO MARKETING

  • Existence nejméně dvou stran, které mají co nabídnout

(výrobce X  zákazník) , (zboží X peníze)

  • Obě strany musí být ochotny zúčastnit se směny

(kdyby jedna strana nebyla ochotna se zúčastnit se směny, neuskutečnila by se)

  • Existuje komunikace mezi všemi stranami:

(víme o tom, co firma vyrábí a nabízí)

  • Musí existovat předmět směny

(auto, peníze, zajištění služby)

 

CÍLE MARKETINGU

  • ZAJIŠTĚNÍ TRVALÉHO PRODEJE A TRVALÉHO ZISKU
  • ZAJIŠTĚNÍ SPOKOJENOSTI ZÁKAZNÍKŮ A JEJICH NÁVRATU
  • PRODEJ= pouze jedna činnost. Úkolem je přimět zákazníka ke koupi výrobku, který už podnik vyrobil
  • MARKETING= souhrn mnoha činností, na jejichž konci je prodej.

 

VÝVOJOVÉ ETAPY MARKETINGU

  • Vyjadřují určité přístupy a směry podnikatelského myšlení= podnikatelské koncepce
  • Jsou založeny na zcela odlišných principech vznikajících působením trhu a jiných faktorů.

 

ETAPY:

VÝROBNÍ KONCEPCE:

  • Nejstarší podnikatelské koncepce 1900-1920
  • V tomto období převyšuje poptávka nabídku, na trhu rozhoduje výrobce
  • Koncepce vychází z potřeb podniku
  • Cílem firmy je maximalizovat zisk tím, že minimalizuje náklady a bude hodně prodávat.
  • Je založena na předpokladu, že zákazníci chtějí levné a snadno dostupné zboží
  • Hlavní představitelé: Tomáš Baťa a Henry Ford à zavedli hromadnou výrobu, Ford zavedl pásovou.

 

VÝROBKOVÁ KONCEPCE:

  • 1920-1940
  • Období světové hospodářské krizeà vysoká nezaměstnanost, nedostatek peněz.
  • Poptávka stále převyšuje nabídku, ale výrobci už začínají brát ohledy na zákazníky
  • Aby firmy dosáhly zisku, zaměřují se na bohaté potenciální zákazníky

 

PRODEJNÍ:

  • 1940-1950
  • Poptávka se srovnala s nabídkou
  • Prodejci byli nuceni řešit odbytové problémy
  • Nejdůležitější postavení na trhu dostává zákazník
  • Výrobci musí přesvědčit zákazníky pomocí reklamy.
  • Cílem firmy je stále prodat, to co vyrobila a ne vyrobit to, co zákazník chce.

 

MARKETINGOVÁ:

  • 1950-1970
  • Firmy začínají zjišťovat přání a potřeby zákazníků a podle toho vyrábět výrobky
  • Cílem je prodávat a vytvářet zisk + udržet si stálé zákazníky
  • Firmy provádějí průzkumy trhu, plánují odbyt, budoucí vývoj a stále používají reklamy

 

SOCIÁLNÍ:

  • 1970-2000
  • Výrobci se snaží uspokojit potřeby svých zákazníků a zároveň potřeby společnosti jako celku
  • Ochrana životního prostředí, snižování nadspotřeby, omezení nedostatků

 

MARKETINGOVÝ MIX

= soubor nástrojů, které má firma k dispozici pro oslovení zákazníků, distributorů a dodavatelů a pro povzbuzení poptávky a svých výrobcích.

  • Většina firem používá ZÁKLADNÍ MARKETINGOVÝ MIX- který se zakládá ze čtyř nástrojů, které označujeme ,, 4P „
  1. VÝROBEK-            PRODUCT
  2. CENA-            PRICE
  3. DISTRIBUCE-       PLACE
  4. PROPAGACE-        PROMOTION

 

  • Existuje také rozšířený marketingový mix, kde mohou být další nástroje- např. lidé, procesy
  • Všechny nástroje marketingového mixu jsou stejně důležité a musí být sladěny.

 

PPRODUCT: zabýváme se: kvalitou, obalem, vzhledem, designem, značkou, servisem, složkami à výrobkový mix

PRICE: tvorba cen, cenová strategie, slevy, druhy cen à cenový mix

PLACE: distribuční cesty, distribuční kanály, druhy à distribuční mix

PROMOTION: reklama, osobní prodej, podpora prodeje, přímý marketing

 

PUBLICRELATIONS (PR) = vztahy s veřejností à propagační mix

 

VÝROBEK

  • Je to cokoliv, co můžeme nabídnout na trh, co si získá zákazníka a slouží k uspokojení jeho potřeb (statek, služby, informace, program, osobnost)
  • Každý výrobek je charakterizován třemi faktory:
  • FUNKČNOST: schopnost vykonávat určitou činnost
  • ÚČINNOST: míra dosažení funkčnosti v závislosti na kvalitě
  • VZHLED: Estetický dojem, který má vyvolat u zákazníka zájem.

 

Význam faktorů

  • U některých výrobků nehraje vzhled roli (benzín, ropa, chemikálie, léky)
  • U některých výrobků musí být všechny tři faktory (elektronika, oblečení, auto, nábytek, telefon)
  • Pro některé výrobky je vzhled nejdůležitější (oblečení, šperky, obrazy)

 

Členění výrobků-

  • SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ:
  1. Běžné- pečivo, potraviny, pití, jízdenka
  2. Zvláštní- oblečení, elektronika, nábytek
  3. Speciální (luxusní)- dům ,loď, auto, kožešiny, šperky

 

SLUŽBY

  1. Samostatné- kadeřník, kosmetička
  2. Doprovodné- firma poskytuje služby k tomu co si koupíme
  3. Kapitálové statky- nakupují firmy pro další zpracování nebo výrobu. Suroviny (drahé kovy), náhradní díly, stroje a zařízení


Další podobné články na webu: